Hur jag förbereder min “Week in the life” 2017 fotodagbok
Kort om projektet Week in the life
Syftet med projektet Week in the life, är att dokumentera livet under en vecka, en typisk fotodagbok med andra ord. Fast Ali har utvecklat konceptet lite och sofistikerat hur man kan dokumentera sin vardag i en vecka och göra det intressant. Här kan ni lära er mer om projektet från Ali som mer eller mindre har tagit patent på hela projektet. Jag gör en lite annorlunda variant då jag fokuserar på att få ihop en snygg och informativ fotobok av min vecka istället för ett fysiskt album.
Den grundläggare idéen går ut på att man under en vecka ska dokumentera och samla in material från sin vardag och sen sammanställa allt i en fotobok. Livet förändras så fort och om ett par månader ser vardagen ut helt annorlunda. Vi äter annan müsli, vi tar en annan väg till jobbet, vi umgås med andra människor, barnen är större och har andra perspektiv och våra tankar och funderingar kretsar kring helt andra saker. Med hjälp av foton, ord och lite design kan man genom ett sådant projekt skapa en lite tidskapsel över nuet. För vår historia har en betydelse och oavsett hur mycket vi sitter och bläddrar i våra fotoböcker så finns de där när vi behöver minnas eller bara reflektera över sånt som har varit.
Varför vill jag göra en fotodagbok om en vecka i livet
Jag har länge klurat på det här projektet. Gjort ett par försök men inte lyckats ro iland det. Jag har alltid startat med stor entusiasm för att kort inpå tappa alla ork på att slutföra det. Utmaningen är att dels dokumentera tillräckligt mycket men också att sammanställa allt material till en intressant och snygg fotobok.
Så än en gång gör jag en ansats att genomför det. Så varför ger jag inte upp?
Någonstans inom mig så tror jag på detta och jag vill ha en liten kapsel av hur livet ser ut just nu. En kapsel som jag kan öppna om 10 år och minnas hur vi hade det. Ni vet det man säger när man minns tillbaka, ”Det var tider det” och det är dessa tider vi lever i nu. Med det sagt menar jag inte att jag vill dokumentera varje frukost vi äter under den här veckan, snarare en berättelse över vilka rutiner vi har vid frukosten just nu.
Förberedelser är nyckeln till att lyckas
Så den här gången ska jag förbereda mig lite extra. Förhoppningsvis kommer det att hjälpa mig att lyckas att sammanställa en fotodagbok och göra den intressant. Man kan dels göra fotodagboken i en kronologisk ordning. Alltså dokumentera hur dagarna ser ut från morgon till kväll i en vecka. När går vi upp, vad äter vi till frukost, vad händer på jobbet osv. Sen kan man också dela upp det lite och göra olika kapitel. Varje dag är ett kapitel som redogör för ett specifikt tema. Exempelvis kan man berätta om morgon rutinerna, eller om vad alla älskar att titta på just nu, eller knep som får vardagen att rulla lite smidigare osv. Här bestämmer man lite själv hur fotodagboken kan lägga upp för att djupdyka lite i vardagen.
Saker att förbereda
Det finns ganska många förslag där ute hur man kan förbereda sig för vi vecka. Jag har ju uppenbarligen misslyckats förut, men skam den som ger sig den här gången ska jag lägga upp det i två faster. Först dokumentera och sen sammanställa. Det som måste förbereddas lite extra är just dokumentationsfasen för det är den som är svårast.
Vardagsfoto
Ladda alla kameror med minneskort så att man kan välja den kameran som passar bäst för tillfället. Tänka på att så många kort som möjligt varje dag. Det handlar om att samla in material som kan användas för illustrerar berättelserna.
Teman
Identifiera ett tema för varje dag. Något man kan fokusera på och vinkla sin berättelse. Exempelvis: Frukostrutiner, På jobbet, favoriter av olika slag, natt rutiner, ect. Här gäller det att klura ihop något bra och relevant för vardagen just nu.
Mall för text dokumentation
Gör dokumentationen varje dag enkel, bara så man kommer ihåg vad man vill skriva. Skriv på samma sätt varje dag och skriv enkelt. Det kan alltid redigeras i efterhand när hela projektet ska sättas ihop.
Spara fysiska element
Barnens ritningar, biljetter ect. Allt som har ett specifikt betydelse för den här tiden. Lägg allt i ett kuvert / mapp utan att fundera så mycket. Sen när det är dags att sätta ihop boken kan det vara värt att fundera över vad som ska med och vad som inte ska med.
Ungefär så har jag tänkt mig att det här ska gå till. Nu håller vi tummarna för att jag lyckas samla ihop så mycket data som möjligt den här veckan.